Matematik je chytrý pomocník učitelů na druhém stupni ZŠ. Stejně jako ve škole mají učitel a žáci svou třídu – tentokrát virtuální. V ní mohou pracovat během výuky, ale také doma či kdekoli jinde s přístupem na internet. Nenahrazuje výuku učitele, ale zpestřuje hodiny a usnadňuje procvičování i upevnování učiva.
Inspirace od učitelů matematiky z různých škol
"Od minulého roku máme ve školách k dispozici tablety a žáci mohou využívat také mobilní telefon. Program Matematik tak často využíváme v hodinách k procvičení učiva. Asi největší výhodou je možnost počítat svým tempem, bonusové příklady pro nadanější žáky a on-line přehled pro učitele. Přesně vidím, kde žáci chybují a jak se zlepšují. Mohu tak efektivně nastavit dovysvětlení problematické látky."
"Šikovnější žáci si v programu oblíbili logické úlohy i minutovou výzvu. Kdykoliv dokončí samostatnou práci, mohou přejít do Matematika a pracovat na vybraných úlohách. Nechybí ani zdravá rivalita a předhánění se v žebříčkách."
"Ve škole nemáme možnost pracovat s tablety, ale často zadáváme povinné i dobrovolné úlohy do Matematika. Žáci hned vidí, kde dělají chyby, já vidím jak pracovali a odpadá práce s opravováním."
"Testy v Matematikovi využívám jako součást běžného testování (nemusím opravovat) a také jako součást procvičení bez známkování - žáci mají přístup k výsledkům a vidí, jaké části zvládají a kde je potřeba dále procvičovat."
"Program využíváme jako doplněk k výuce. Často zadávám dobrovolné úlohy a žáci se naučili program využívat jako ideální prostředek k procvičování doma i ve škole."
"Někteří žáci se naučili program využívat samostatně. Není jich mnoho, ale těch pár se systematicky připravuje a sami procvičují učivo, kde vnímají mezery."
"V devítce jsme ocenili možnost zapojit do procvičování i příklady z přijímaček. Bylo ku prospěchu setkat se s mírně odlišným stylem příkladů a připravit se na ně."
Jsem učitel matematiky na základní škole a ve své praxi jsem neustále narážel na stejný problém. Ve třídě jsem měl žáky, kteří chápali nové učivo rychle, ale i ty, kterým to šlo pomaleji a potřebovali více času na procvičování. Chtěl jsem, aby každý z nich měl možnost se zlepšovat vlastním tempem, dostával okamžitou zpětnou vazbu a učil se efektivně. Jenže jak to zařídit v běžné výuce, kde je tolik rozdílných potřeb?
Začal jsem hledat dostupné online aplikace na procvičování matematiky. Některé byly dobré, ale žádná z nich mi nevyhovovala úplně. A tak jsem se rozhodl vytvořit vlastní systém – takový, který by opravdu odpovídal tomu, co žáci a učitelé potřebují. S pomocí programátora jsem začal vyvíjet web Matematik.cz.
Největší výhodou bylo, že jsem mohl vše ihned testovat ve své třídě. Viděl jsem, co funguje, co dětem pomáhá a co je naopak zbytečné. Díky této přímé zpětné vazbě jsem mohl program vylepšovat tak, aby opravdu podporoval učení a individuální rozvoj každého žáka.
Po dvou letech vývoje jsem program nabídnul veřejnosti. Stále jej však testuji ve výuce a snažím se jej dál zdokonalovat. Matematik.cz není jen obyčejná aplikace – je to nástroj, který vznikl přímo ve školním prostředí, z potřeby učitele pomoci svým žákům. A pokud pomůže i vám, splnil svůj účel.