Procvičování matematiky online | Jak začít?
Číslo a proměnná

Číslo a proměnná

Procenta

Táta si k obědu vzal z mísy čtvrtinu všech knedlíků, poté máma 60% zbylých knedlíků. Kolik procent knedlíků z celkového množství zbylo?

Převeď vše na zlomky, nebo vše na procenta a postupně spočítej jakou část snědl táta a jakou máma.

Chyba - zkus zadat jiný výsledek a klikni na opravit.
Postup řešení:
60% můžeme převést na zlomek \(60\over100\) = \(3\over5\)

Táta snědl \(1\over4\). Od celku (1) toto množství odečteme a spočteme kolik zbylo. 1 - \(1\over4\) = \(3\over4\)

Máma snědla \(3\over5\) ze zbylých \(3\over4\), což spočteme jako \(3\over4\) ∙ \(3\over5\) = \(9\over20\)

Z celku (1) táta snědl \(1\over4\) a máma \(9\over20\). Zbytek spočteme jako \(1\over1\) - \(1\over4\) - \(9\over20\) = \(20 - 5 - 9\over20\) = \(6\over20\)

Zlomek \(6\over20\) upravíme na procenta vydělením čitatele jmenovatelem, nebo např. rozšířením číslem 5 (tak, aby ve jmenovateli bylo 100) na \(30\over100\), díky čemuž čitatel odpovídá počtu procent.
Postup řešení:
60% můžeme převést na zlomek \(60\over100\) = \(3\over5\)

Táta snědl \(1\over4\). Od celku (1) toto množství odečteme a spočteme kolik zbylo. 1 - \(1\over4\) = \(3\over4\)

Máma snědla \(3\over5\) ze zbylých \(3\over4\), což spočteme jako \(3\over4\) ∙ \(3\over5\) = \(9\over20\)

Z celku (1) táta snědl \(1\over4\) a máma \(9\over20\). Zbytek spočteme jako \(1\over1\) - \(1\over4\) - \(9\over20\) = \(20 - 5 - 9\over20\) = \(6\over20\)

Zlomek \(6\over20\) upravíme na procenta vydělením čitatele jmenovatelem, nebo např. rozšířením číslem 5 (tak, aby ve jmenovateli bylo 100) na \(30\over100\), díky čemuž čitatel odpovídá počtu procent.

14183

příkladů

23025

žáků

1638

tříd

1305

učitelů